Sklep Prywatnego Zdrowia
tekno domino

Prywatne Zdrowie > Aktualności > Archiwum > Tydzień Promocji Karmienia Piersią
Testery perfum Calvin Klein, Hugo Boss, Bijan, Burberry, Chloe, Davidoff i Elizabeth Arden Sprawdzam!
Prywatne Zdrowie –  Aktualności

Aktualności

Tydzień Promocji Karmienia Piersią

Dodano:
27 Maj 2009

Tydzień Promocji Karmienia Piersią

Prawidłowy rozwój, zwiększona odporność, lepsze zdolności poznawcze - to, jak przekonują lekarze, największe korzyści z naturalnego karmienia niemowląt.

Rozpoczął się Światowy Tydzień Promocji Karmienia Piersią.
Jak przekonują lekarze ze Śląskiego Centrum Zdrowia Publicznego, karmienie piersią ma duże znaczenie dla zdrowia zarówno matki, jak i dziecka. Kobiece mleko jest pokarmem aktywnym biologicznie - zapewnia prawidłowy rozwój dziecka i zmniejsza ryzyko chorób, nie tylko w okresie niemowlęcym, ale też w późniejszych etapach życia.
Pokarm nawet niezbyt dobrze odżywiających się kobiet zawiera składniki potrzebne do rozwoju narządów dziecka, zwłaszcza mózgu. Zwiększa też odporność i zapobiega uczuleniom i chorobom. Dzieciom karmionym piersią rzadziej dokuczają infekcje przewodu pokarmowego, dróg oddechowych i moczowych, zapalenia uszu, migdałków oraz cukrzyca.
Śląscy lekarze wskazują, że dzięki swemu składowi kobiece mleko jest naturalnym środkiem przeciwbólowym dla dzieci. Może też zmniejszyć ryzyko zgonu niemowląt w pierwszym roku życia, wpływać na ich inteligencję, chronić w przyszłości przed rozwojem miażdżycy.
Badania naukowców co kilka tygodni przynoszą odkrycia, które potwierdzają korzyści wynikające z naturalnego karmienia niemowląt. Np. według ekspertów z Uniwersytetu Harvarda dzieci, które wcześniej przestają dostawać naturalny pokarm, są bardziej narażone na nadwagę niż ich rówieśnicy karmieni piersią.
Według doniesień czasopisma "Archives of Disease in Childhood", dzieci karmione piersią będą w przyszłości bardziej odporne na stres. Wynika to z kształtującej się podczas karmienia relacji z matką - wpływającej na rozwój w mózgu dziecka tzw. szlaków neuronalnych, które m.in. mają znaczenie dla reakcji organizmu na stres.
Do karmienia piersią zachęcają też logopedzi. U noworodków karmionych piersią wykształca się prawidłowy odruch ssania, żucia, kąsania i oddychania, co w znacznym stopniu zapobiega wadom zgryzu oraz wymowy. Dzieci ssące smoczek z butelki są bardziej narażone na powstanie tych wad.
Lekarze przekonują, że dorośli, którzy w dzieciństwie byli karmieni piersią, zwykle są mniej podatni na najbardziej popularne choroby cywilizacyjne - nadciśnienie, otyłość, chorobę wieńcową. Długie karmienie piersią zmniejsza też u dzieci ryzyko wystąpienia w przyszłości choroby nowotworowej.
Zwolennicy karmienia piersią akcentują korzyści odnoszone też w tym okresie przez matki. Naturalne karmienie obniża u nich ryzyko nowotworów piersi, jajników, anemii czy reumatoidalnego zapalenia stawów - poprawia natomiast samopoczucie, podnosi poczucie wartości i zwiększa metabolizm, co ułatwia zrzucenie kilogramów nagromadzonych przez organizm podczas ciąży.
Według naukowców z uniwersytetu w Kentucky, karmienie piersią nie wpływa - wbrew obiegowej opinii - na zwiotczenie biustu. Większy wpływ ma tu sama ciąża i - przede wszystkim - palenie papierosów oraz wiek. Pod wpływem tych czynników zmniejsza się w organizmie ilość elastyny - białka odpowiadającego m.in. za jędrność i kształt piersi.
Światowy Tydzień Promocji Karmienia Piersią po raz pierwszy obchodzono 1 sierpnia 1990 r., kiedy 29 państw - w tym Polska - podpisało tzw. Deklarację Innocenti WHO i UNICEF - w sprawie ochrony, propagowania i wspierania karmienia piersią. W Polsce jest organizowany od 16 lat.

 

Źródło: PAP

 

Opinie internautów

Dodaj swoją opinię

  1. Emilcia_89

    Data dodania:
    08 Czerwiec 2009

    ZA!

Dodaj opinię

Swoje opinie wyrażać mogą tylko opini zarejestrowane w serwisie

Załóż konto i/lub Zaloguj się

Polecamy: logiczne chińskie gry planszowe, które rozwijają strategiczne myślenie, wyrabiają bystrość umysłu i ćwiczą pamięć.


© 2008-2011 Prywatne Zdrowie. Pewne prawa zastrzeżone