Serwis internetowy korzysta z cookies Dowiedz się więcej Rozumiem, nie pokazuj mi tego komunikatu więcej
Sklep Prywatnego Zdrowia
tekno domino

Prywatne Zdrowie > Artykuły > Zdrowe żywienie > Kasza dla zdrowia i urody
Testery perfum Calvin Klein, Hugo Boss, Bijan, Burberry, Chloe, Davidoff i Elizabeth Arden Sprawdzam!
Prywatne Zdrowie –  Artykuły

Artykuły

Kasza dla zdrowia i urody

Dodano:
21 Luty 2010
Komentarzy:
1
Kasza dla zdrowia i urody

Kaszę jadali nasi praprzodkowie. Kasze stają się coraz bardziej popularne i wracają do łask kulinarnych. Wciąż są stosunkowo tanie i mają wysokie wartości odżywcze. Mamy do dyspozycji wiele gatunków kasz, wśród których wszystkie zawierają cenne minerały, witaminy i błonnik. Pod względem wartości odżywczych kasze przewyższają ryż, makaron i ziemniaki.
Kasze otrzymuje się poprzez walcowanie, mielenie lub rogniatanie nasion. Perłowa i pęczak powstają z ziaren jęczmienia, jaglana z prosa, a manna i kuskus z pszenicy. Kukurydza jest surowcem do produkcji kaszy kukurydzianej, a z nasion gryki robi się kaszę gryczaną i krakowską.
Dlaczego kasze są tak zdrowe?
Ponieważ zachowują wszystkie wartości odżywcze ziaren i nasion, z których je zrobiono. Dzięki kaszy nasza dieta jest bogata w duże ilości skrobi, błonnika (który jest niezbędny do prawidłowej pracy układu pokarmowego), witamin (szczególnie z grupy B) oraz składników mineralnych takich jak fosfor, wapń, potas, magnez i żelazo. Kasze są również cennym źródłem łatwo przyswajalnego białka. 
Gruboziarniste kasze są polecane m.in. osobom cierpiącym na zaparcia, hemoroidy oraz polipy jelita grubego, a drobne - jak kasza manna – są wskazane dla chorych z ciężkimi nieżytami przewodu pokarmowego oraz rekonwalescentów na ścisłych dietach. 

Zdrowotne właściwości kaszy:
- są lekkostrawne
- mają one dużo potasu (obniżającego ciśnienie) i mało sodu (który ciśnienie podwyższa)
- kasza jaglana i gryczana zawierają sporo żelaza zapobiegającego niedokrwistości
- zawierają dużą ilość skrobi, która łagodnie podnosi poziom glukozy we krwi (diabetycy)
Prawie dla każdego...
Uwaga! Ze względu na zawartość siarki, fosforu i chloru kasze nie będą służyły osobom z wrzodami żołądka czy dwunastnicy, cierpiącym na refluks żołądkowo-przełykowy czy zgagę. Kasz nie powinny jeść też osoby z wysoką gorączką, chorzy w trakcie leczenia nowotworów czy w stanie wycieńczenia. Grube, nieprzetworzone kasze podrażniają bowiem śluzówkę jelita, utrudniając wchłanianie białka, które jest niezbędne do regeneracji organizmu.

Kasza jęczmienna (mazurska, wiejska, pęczak) - otrzymuje się ją z jęczmienia
- bardzo dobre źródło niacyny (witaminy PP), która pomaga zapobiegac anemii i ma duży wpływ na zdrowie naszej skóry
- zawiera dużą ilość witamin z grupy B, co ułatwia prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego oraz wpływa na zdrowie włosów
- zawiera tzw. rozpuszczalny błonnik, który pomaga w obniżaniu poziomu cholesterolu we krwi
Kasza gryczana – powstaje z ziaren gryki, które najpierw są łuskane, a potem prażone. 
- zawiera dużo roślinnego białka, kwasu foliowego, magnezu, potasu, fosforu i cynku 
- nie zawiera glutenu
- rozgrzewa organizm
Kasza jaglana – produkowana z łuskanego ziarna prosa
- jest lekkostrawna, zawiera dużo biała, a niewiele skrobi
- jest najbardziej wskazana dla osób chorych na celiakię, gdyż produkuje się ją z prosa, w którym nie ma glutenu
- nie uczula
- wzmacnia osłabiony, wychłodzony organizm
- tuż po kaszy gryczanej jest kaszą o najwyższych wartościach odżywczych (zawiera dużo witamin z grupy B - tiaminy, ryboflawiny, pirydoksyny. kwasu pantotenowego, witamine E, substancje mineralne: magnez, wapń, fosfor, potas, żelazo)
- dzięi dużej zawartości krzemionki korzystnie wpływa na wygląd skóry, paznokci i włosów, a także znacząco poprawia stan chorych stawów
- zawiera lecytynę, która zbawiennie wpływa na mózg
- jest zasadotwórcza, więc doskonale wzmacnia organizm z chorobą nowotworową 
Kasza kukurydziana - otrzymywana jest z oczyszczonych i rozdrobnionych ziaren kukurydzy
- polecana alergikom, rekonwalescentom oraz „niejadkom”
- dostarcza sporą ilość błonnika, witamin z grupy B, PP oraz beta-karotenu.
Kasza pszenna (manna, kuskus – czyli grysik pszenny)
- kuskus pozyskiwany jest z pszenicy durum (lekkostrawny, sycący, bogaty w węglowodany)
Płatki owsiane – powstają z ziaren owsa. 
- posiadają psychoaktywne substancje, które pomagają w leczeniu depresji
- zawierają najwięcej błonnika rozpuszczalnego tzw. beta-glukanu, który obniża we krwi poziom złego cholesterolu LDL, a tym samym czyści żyły ze złogów cholesterolowych
- otręby owsiane i płatki poleca się ludziom chorym na cukrzycę (wpływają one na wyrównanie poziomu glukozy i insuliny we krwi, a rozpuszczalny błonnik przeciwdziała szybkiemu wzrostowi poziomu glukozy we krwi)

10 dag kaszy zaspokaja dzienną dawkę na weglowodany. Kasze ugotowana na sypko, bez dodatku tłuszczu są lekkostrawne, nie obciążają i nie drażnia żołądka, poprawiają funkcje jelit, co zapobiega tworzeniu się polipów w jelicie grubym, czy też nowotworów tego narządu.

Kasza ze względu na swoje wartości odżywcze i właściwości oczyszczające zasługuje na ważne miejsce w codziennym jadłospisie.

 

 

Poprzedni artykuł Następny artykuł

Opinie internautów

Dodaj swoją opinię

  1. alicja85

    Data dodania:
    22 Luty 2010

    Uwielbiam kaszę, szczególnie jęczmienną. Zwykle robię ją sobie na śniadanie dodając duszone warzywa, oliwę i oregano. Pycha:)

Dodaj opinię

Swoje opinie wyrażać mogą tylko opini zarejestrowane w serwisie

Załóż konto i/lub Zaloguj się

Wyszukiwarka artykułów

Twoja wyszukiwarka

Polecamy: logiczne chińskie gry planszowe, które rozwijają strategiczne myślenie, wyrabiają bystrość umysłu i ćwiczą pamięć.


© 2008-2013 Prywatne Zdrowie. Pewne prawa zastrzeżone