Serwis internetowy korzysta z cookies Dowiedz się więcej Rozumiem, nie pokazuj mi tego komunikatu więcej
Sklep Prywatnego Zdrowia
tekno domino

Prywatne Zdrowie > Artykuły > Zdrowe żywienie > Skarby ukryte w jajku
Testery perfum Calvin Klein, Hugo Boss, Bijan, Burberry, Chloe, Davidoff i Elizabeth Arden Sprawdzam!
Prywatne Zdrowie –  Artykuły

Artykuły

Skarby ukryte w jajku

Dodano:
10 Kwiecień 2009
Komentarzy:
2
Skarby ukryte w jajku

Jaja królują na wielkanocnym stole. To prawdziwa bomba witaminowo - mineralna.

Światowa Organizacja Zdrowia zaleca spożywanie do 10 jaj tygodniowo, czyli 1-2 sztuki dzienne. To jest wskazówka dla osób zdrowych. Jeśli masz problem z podwyższonym poziomem cholesterolu, to od święta i tak możesz pozwolić sobie na jajko.

 

Komu jajka mogą podnieść poziom cholesterolu?

Od dawna toczy się bój między przeciwnikami i zwolennikami jedzenia jajek. Ci pierwsi straszą, że jaja mają dużo cholesterolu. I rzeczywiście, dzienna dopuszczalna dawka dla dorosłego człowieka wynosi 300 mg, a jedno jajko ma go ponad 200. Badania potwierdzają jednak, że w przypadku zdrowych osób nie ma to znaczenia, bo organizm sam potrafi kontrolować poziom cholesterolu. Jeśli dostarczasz go sobie z pożywieniem, wątroba zmniejsza produkcję tego tłuszczu. Zasada ta przestaje się sprawdzać dopiero w przypadku osób, które już mają kłopoty z układem krążenia. Ponieważ naturalny mechanizm regulowania poziomu cholesterolu może u nich szwankować, powinni stosować odpowiednią dietę - w tym ograniczyć jajka do 2 -3 sztuk tygodniowo. Warto wiedzieć, że cholesterol występuje w żółtkach. Białka nie zawierają go wcale. Dlatego mogą je jadać nawet osoby chore na miażdżycę. W przypadku całych jaj lepiej jednak zachować rozsądek i do dozwolonej racji wliczać także żółtka użyte do przygotowywania potraw (np. ciast czy makaronu). Warto też wzbogacić jadłospis w surowe warzywa, bo zawarty w nich błonnik ogranicza wchłanianie cholesterolu.

Dobre prawie dla wszystkich

Kurze jajo dostarcza 75 kcal - zatem bezkarnie mogą się nimi raczyć osoby na odchudzającej diecie. By dodatkowo obniżyć kaloryczność, warto jadać same białka - jedno ma zaledwie 14 kcal. Jajko to pokarm pełnowartościowy. Zawiera doskonałej jakości tłuszcze i białko, a także niemal wszystkie potrzebne do życia minerały i witaminy (brakuje tylko witaminy C).

Warto wiedzieć. Jajka powinny znaleźć się w diecie wszystkich dorosłych ( także kobiet w ciąży) i dzieci powyżej roku życia. Młodszym smakoszom lepiej ich nie serwować, mogą bowiem silnie uczulać. Uwaga! Osoby ze stwierdzoną alergią na białko jajka nie mogą jadać kurzych jaj wcale.

Najważniejsze by jajko było świeże. Jajko surowe musi mieć wypukłe żółtko i przejrzyste białko. By sprawdzić jakość bez rozbijania skorupki, wystarczy jajko zanurzyć w wodzie. Jeśli wypłynie na wierzch, jest stare. By jajo na twardo było zdrowe, powinno się gotować nie dłużej niż 10 minut. Po tym czasie bowiem traci prawie połowę witamin, a w dodatku wokół żółtka powstaje zielonkawa otoczka - to związki siarki.

Uwaga! Jaja na twardo nasilają dolegliwości trawienne, dlatego osoby z wrażliwym układem pokarmowym powinny ich unikać. Bez obaw mogą sięgać po jaja na miękko oraz omlety i jajecznicę przygotowaną na parze. Są one łatwo przyswajalne - pod warunkiem że mają dokładnie ścięte białko. Smażone jajka się ciężkostrawne, ale jeśli trudno Ci zrezygnować ze smażonych jaj, to np. zastąp masło i smalec olejem roślinnym lub odrobiną oliwy, bo tłuszcze zwierzęce obfitują w cholesterol, którego w jajkach i tak jest sporo. Nie dopuszczaj do tego, by jajka się spiekły - spalone białko ma działanie rakotwórcze.

Jajko:

Skorupka

Prababcie robiły ze skorupek preparaty wzmacniające kości, ponieważ ta część jajka składa się głownie z wapnia. By jednak środek domowej roboty nie  zaszkodził, trzeba go odpowiednio przygotować. Skorupki należy na 5 minut włożyć do wrzątku, potem osuszyć i zemleć, a uzyskany proszek można dodawać ( po szczypcie) do jedzenia. Uwaga! Na skorupkach znajdować się mogą groźne wirusy oraz bakterie, ale na szczęście wysoka temperatura niszczy mikroby. By zarazki się nie przenosiły, trzymaj surowe jajka z dala od innego jedzenia. 

Białko

Buduje mięśnie, syci, ale nie tuczy. Organizm potrafi je przyswoić niemal w 100% - to największe plus kurzego białka. Uwaga! Najzdrowsze jest białko ścięte. Dlaczego?

Bo nie ma tak silnych właściwości uczulających. W surowym występuje bowiem awidyna - związek blokujący przyswajanie witaminy B7 (konieczna do prawidłowej pracy tarczycy oraz regeneracji skóry, włosów i paznokci). Ugotowane lub zapieczone białko łatwiej strawić. Jeżeli jednak jakaś potrawa wymaga dodania surowego, ubij je na sztywną pianę, ponieważ z nią żołądek o wiele lepiej sobie radzi.

Żółtko - kopalnia witamin

Zawarte w żółtkach kwasy tłuszczowe omega-3 oraz lecytyna działają przeciwzapalnie i przeciwzakrzepowo. Zapobiegają też odkładaniu się płytki miażdżycowej. Lecytynie pomaga w tym luteina - barwnik usprawniający pracę mózgu, poprawiający koncentrację i pamięć. Luteina zapobiega też uszkodzeniu siatkówki oka ( działa jak filtr przeciwsłoneczny) i ma silne właściwości przeciwutleniające. Dzięki temu spowalnia procesy starzenia i chroni przed nowotworami. Podobne zadania pełnią zawarte w żółtku witaminy A i E. Co ważne, są one doskonale przyswajane przez organizm, bo rozpuszczają się w otaczających je tłuszczach. Warto wiedzieć. Żółtka obfitują również we wzmacniającą kości i skórę witaminę D oraz witaminy z grupy B (konieczne do prawidłowej przemiany materii i funkcjonowania układu nerwowego). Kompozycję tę dopełniają sole mineralne, m.in. żelaza. Dlatego żółtka polecane są osobom z anemią. Żółtka można jadać zarówno gotowane, jak na surowo. Co ciekawe zawierają o wiele więcej białka niż...białko! Są jednak bardziej kaloryczne (jedno to ok. 60 kcal). Uwaga! Żółtko rzadziej uczula niż białko, ale alergicy i tak powinni wziąć je pod lupę.

Jeśli nie kurze jajko, to co?

Jajo strusie

Jedno waży około 1,5 kg. Samo żółtko ma ok. 30 dag. Dostarcza sporo cholesterolu, ale też mnóstwo zdrowych nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Jajo gęsie

Jest o wiele bardziej ciężkostrawne niż kurze. Zawiera dużo tłuszczu, dlatego ma oleisty smak. Stosuje się je głównie do wypieków.

Jajo kacze

Ma duże żółtko. Dlatego jest tłuściejsze od jaja kurzego. Pożywne, ale ciężkostrawne. Dobre na jajecznicę, omlety i do wypieków.

Jaja przepiórcze

Maleńkie - odpowiednikiem kurzego są 3 jego sztuki. Większą część stanowi żółtko. Jajo przepiórcze nie uczula. Ma również najmniej cholesterolu.

 

Źródło: Gazeta Przyjaciółka

 

Poprzedni artykuł Następny artykuł

Opinie internautów

Dodaj swoją opinię

  1. Brak Avatara

    dorota19791

    Data dodania:
    14 Kwiecień 2009

    ja tez:)

  2. Emilcia_89

    Data dodania:
    14 Kwiecień 2009

    Hmm az tyle jajek to ja w tygodniu nie jem!!

Dodaj opinię

Swoje opinie wyrażać mogą tylko opini zarejestrowane w serwisie

Załóż konto i/lub Zaloguj się

Wyszukiwarka artykułów

Twoja wyszukiwarka

Polecamy: logiczne chińskie gry planszowe, które rozwijają strategiczne myślenie, wyrabiają bystrość umysłu i ćwiczą pamięć.


© 2008-2013 Prywatne Zdrowie. Pewne prawa zastrzeżone