Sklep Prywatnego Zdrowia
tekno domino

Prywatne Zdrowie > Artykuły > Zdrowe żywienie > Uważąj na czerwone i przetworzone mięso!
Testery perfum Calvin Klein, Hugo Boss, Bijan, Burberry, Chloe, Davidoff i Elizabeth Arden Sprawdzam!
Prywatne Zdrowie –  Artykuły

Artykuły

Uważąj na czerwone i przetworzone mięso!

Dodano:
25 Marzec 2009
Komentarzy:
1
Uważąj na czerwone i przetworzone mięso!

Osoby, które jedzą dużo czerwonego i przetworzonego mięsa mają nieco podwyższone ryzyko zgonu z różnych przyczyn, również z powodu raka oraz chorób serca - wynika z amerykańskich badań, które publikuje pismo "Archives of Internal Medicine".
Natomiast spożycie białego, czyli drobiowego mięsa, wydaje się nieco obniżać ryzyko zgonu z różnych przyczyn, jak również z powodu raka.

Do takich wniosków doszli naukowcy z Narodowego Instytutu Badań nad Rakiem w Rockville (stan Maryland), którzy przeanalizowali dane zebrane w grupie ponad 500.000 osób, które w momencie rozpoczęcia badań miały od 50 do 71 lat. Uczestnicy badania wypełniali ankiety na temat częstości spożycia różnych pokarmów, w tym różnych rodzajów mięsa. Przez kolejne dziesięć lat zbierano dane na temat stanu zdrowia uczestników badania oraz ich zgonów.

Okazało się, że osoby jedzące najwięcej czerwonego mięsa (zarówno mężczyźni, jak i kobiety) - tj. średnio 62,5 grama na każde 1000 kcal dziennie - miały podwyższone ryzyko zgonu z różnych przyczyn, zgonu powodu choroby serca oraz z powodu raka, porównaniu z osobami, które jadły go najmniej - średnio 9,8 grama na 1000 kcal na dzień. Ryzyko zgonu rosło również w przypadku osób, które jadły największe ilości mięsa przetworzonego (jak np. wędliny paczkowane) - tj. 22,6 grama na 1000, w porównaniu do osób jedzących go najmniej - 1,6 grama na 1000 kcal na dzień.

Natomiast jedzenie dużych ilości białego mięsa, czyli mięsa drobiowego obniżało nieco ryzyko zgonu z różnych przyczyn oraz z powodu raka.

Jak oceniają autorzy pracy, gdyby osoby jedzące najwięcej czerwonego mięsa zmniejszyły spożycie do minimalnego poziomu to można by zapobiec 11 proc. zgonów wśród mężczyzn oraz 16 proc. zgonów wśród kobiet.

Według badaczy, jest kilka mechanizmów, które mogą tłumaczyć związek między spożyciem mięsa a nieco wyższym ryzykiem zgonu. Podczas poddawania mięsa wysokim temperaturom powstają związki rakotwórcze. Czerwone mięso jest też podstawowym źródłem tłuszczów nasyconych, które we wcześniejszych badaniach powiązano np. z wyższym ryzykiem raka piersi i raka jelita grubego oraz z wyższym ryzykiem chorób serca i układu krążenia, jak nadciśnienie. Najnowsze wyniki pozostają w zgodzie z zaleceniami World Cancer Research Fund (Światowej Fundacji ds. Badań nad Rakiem), która rekomenduje redukcję spożycia czerwonego i przetworzonego mięsa w celu ograniczenia zachorowań na raka.

Jak napisał w komentarzu odredakcyjnym do artykułu dr Barry M. Popkin z University of North Carolina, najnowsza praca jest bardzo aktualna, gdyż obecnie obserwuje się na świecie wzrost spożycia produktów zwierzęcych, przy jednoczesnym ograniczeniu zasobów wody, energii i żywności w ogóle.

Dr Popkin podkreśla zarazem, że spożycie białego, jak i czerwonego, choć nie przetworzonego, mięsa daje pewne korzyści zdrowotne. Dlatego naukowcy nie są zgodni co do celowości przestawienia się na dietę wegetariańską, a wręcz wegańską (zupełnie pozbawioną produktów pochodzenia zwierzęcego). "Potrzebne jest raczej znaczne ograniczenie spożycia czerwonego mięsa w ogóle, a jeszcze większe ograniczenie spożycia mięsa przetworzonego oraz innych przetworzonych i solonych produktów zwierzęcych oraz tłuszczów nasyconych" - konkluduje dr Popkin.

 

Źródło: PAP

 

Poprzedni artykuł Następny artykuł

Opinie internautów

Dodaj swoją opinię

  1. Emilcia_89

    Data dodania:
    25 Marzec 2009

    Nie jem duzo miesa, ale tylko i wyłacznie przez to co z nim robia;/ Chodzi mi tutaj np o nalot niebieski lub pomaranczowy bleeeee

Dodaj opinię

Swoje opinie wyrażać mogą tylko opini zarejestrowane w serwisie

Załóż konto i/lub Zaloguj się

Wyszukiwarka artykułów

Twoja wyszukiwarka

Polecamy: logiczne chińskie gry planszowe, które rozwijają strategiczne myślenie, wyrabiają bystrość umysłu i ćwiczą pamięć.


© 2008-2011 Prywatne Zdrowie. Pewne prawa zastrzeżone