Serwis internetowy korzysta z cookies Dowiedz się więcej Rozumiem, nie pokazuj mi tego komunikatu więcej
Sklep Prywatnego Zdrowia
tekno domino

Prywatne Zdrowie > Artykuły > Zdrowe żywienie > Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach
Testery perfum Calvin Klein, Hugo Boss, Bijan, Burberry, Chloe, Davidoff i Elizabeth Arden Sprawdzam!
Prywatne Zdrowie –  Artykuły

Artykuły

Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach

Dodano:
09 Grudzień 2009
Komentarzy:
1
Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach

Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach różnią się od witamin rozpuszczalnych w wodzie. Występują tylko w pokarmach zawierających tłuszcz i są trawione przez źółć. Zalicza się do nich witaminy A, D, E i K.

Niektórzy uważają za witaminę F również nienasycone kwasy tłuszczowe. Do witamin też bywa zaliczany kwas liponowy oraz seria związków oznaczanych jako witaminy B z indeksem wyższym niż 12.

A Akseroftol

Działanie: niezbędna dla procesów wzrostu, proawidłowego stanu błon śluzowych, dla procesu widzenia
Niedobór: zahamowanie wzrostu, przebarwienia skóry, nadmierna suchość skóry, rogowacenie skóry, sprzyja kamicy nerkowej, zmniejsza odporność, upośledzone widzenie o zmierzchu
Nadmiar: niewskazany, może być toksyczny, powodować może m.in. drażliwość, powiększenie wątroby, śłedziony, wypadanie włosów
Źródła w pożywieniu: tran, wątroba wołowa, żółtko jaj
Norma: 3-7mg/doba dla dorosłego człowieka
Uwagi: akseroftol jest bezpośrednio pochodzenia zwierzęcego

D Kalcyferol

Działanie: bierze udział w gospodarce wapniem i fosforem, czyni organizm odpornym na wszelkiego rodzaju zakażenia
Niedobór: krzywica u dzieci, u dorosłych po 50 roku życia wzmacnia strukturę kostną i łagodzi bóle parareumatyczne
Nadmiar: nudności, biegunka, spadek masy ciała, nadmierne pocenie, brak apetytu, ból oczu
Źródła w pożywieniu: tran, ryby, mleko, śledź, makrela, tuńczyk
Norma: 10µg/doba dla dorosłego człowieka
Uwagi: skóra sama produkuje wit. D pod wpływem promieni słonecznych

E Tokoferol

Działanie: niezbędna podczas syntezy hormonów gonadotropowych w przysadce mózgowej, zapobiega starzeniu, a także kurczeniu się czerwonych krwinek pod wpływem tlenu, wpływa na metabolizm mięśni, dodaje energii, witalności, poprawia nastrój
Niedobór: brak energii, zaburzenia procesów rozrodczych, dystrofie mięśni, dolegliwości sercowe, miażdżyca tętnic, nadciśnienie
Nadmiar: nadmiar może powodować zmęczenie, bóle głowy, osłabienie mięśni, zaburzenia widzenia
Źródła w pożywieniu: olej słonecznikowy, olej sojowy, kiełki pszenicy, orzechy laskowe, oliwa z oliwek, migdały,
Norma: 15-30mg/doba dla dorosłego człowieka
Uwagi: wytrzymuje proces gotowania

K Filochinon

Działanie: uszczelnia śródbłonki naczyń krwionośnych, zapobiega krwawieniom wewnętrznym oraz krwotokom, zmniejsza nadmierne krwawienia miesiączkowe, uczestniczy w formowaniu tkanki kostnej, ma właściwości przeciwbakteryjne i przeciwgrzybicze, działa przeciwzapalnie, przeciwbólowo
Niedobór: wydłużony czas krzepnięcia (krwotoki z nosa, układu pokarmowego i moczowego), skaza krwotoczna noworodków
Nadmiar: mogą wpłynąć niekorzystnie na wątrobę, powodować poty, uczucie gorąca
Źródła w pożywieniu: jarmuż, szpinak, brukselka, brokuły, sałata, rzeżucha, kalafior, fasola zielona, ogórki, cukinia
Norma: 100µg/doba dla dorosłego człowieka
Uwagi: wytwarzana głównie przez florę bakteryjną jelit, organizm jest jej głównym producentem

Poprzedni artykuł Następny artykuł

Opinie internautów

Dodaj swoją opinię

  1. Hubert

    Data dodania:
    09 Grudzień 2009

    Co Wy z tymi tabelkami?

Dodaj opinię

Swoje opinie wyrażać mogą tylko opini zarejestrowane w serwisie

Załóż konto i/lub Zaloguj się

Wyszukiwarka artykułów

Twoja wyszukiwarka

Polecamy: logiczne chińskie gry planszowe, które rozwijają strategiczne myślenie, wyrabiają bystrość umysłu i ćwiczą pamięć.


© 2008-2013 Prywatne Zdrowie. Pewne prawa zastrzeżone